Projekt Zvířátka do škol
Partneři: Muzikoterapeutický institut ČR
ZŠ Jílové (web)
TOPlist
©AVALONE 2013

Důležitost přátelství dítěte se zvířátkem pro podporu citového i rozumového vývoje je nesporná a výzkumy z celého světa dokazují a opakovaně potvrzují, že vztah dítěte ke zvířeti napomáhá rozvoji seběvědomí, sebehodnoty, lásky, zodpovědnosti, samostatnosti a schopnosti se zapojit do kolektivu.

Ne každé dítě však může míti svého zvířecího mazlíčka doma.

Proto pokládám za užasný nápad, se kterým mě seznámila paní Mgr. Nina Ludvíková, ZŠ Jílové, zapojená do projektu Ekoškol. Založila a vede zde ZOOkoutek.
Tímto skvělým nápadem a svou činností umožňuje každému dítěti z jejich školy, najít si svého mazlíčka, starat se o něj, učiti se lásce k němu, učiti se zodpovědnosti....Zvyšuje tím i větší zájem dětí o další vzdělávání se z oblasti přírodovědy, biologie, ekologie. A také daleko více prohlubuje pozitivní vztah dětí ke škole.

Na základě tohoto nápadu jsme se společně rozhodly, že je třeba o této činnosti informovat. Veřejnost i ostatní školy. Zveřejňovat zde své poznatky a postřehy z činnosti EKOtýmu, zooterapie dětí, zájmu dětí, jejich činnosti....

Tím vznikl náš společný projekt *Zvířátka do škol*


Přivítáme další školy a dětská centra, která se k našemu projektu připojí, budou s námi sdílet své poznatky, nápady, postřehy. I kdyby tento projekt pomohl byť jedinému dítěti, tak určitě stojí za to.
Je užasný a Vám velké díky, paní Ludvíková.

Rozhovor s paní učitelkou Mgr. Ninou Ludvíkovou:
Jaký máte vztah ke zvířatům?
Měla jsem zvířata ráda už od dětství, kdy jsem domu přinášela a chovala vše, co bylo možné. Když jsem měla vlastní rodinu, tak to bylo podobné. Měli jsme doma dokonce jednou i 9 morčat najednou. Ale nyní žiji v Praze v bytě, což moc možností nenaskytuje.
Jak Vás napadla myšlenka o Zookoutku?
Když mi vyrůstaly dvě dcery, navštěvovaly jsme spoustu zařízení, kde byly zvířata. Pořád mi připadalo, že na velké množství zoologických zahrad v ČR, děti nemají moc možnosti přijít do přímého kontaktu se zvířaty.
Jak a kdy vznikl nápad na založení Zookoutku?
Možno to byl můj první impuls - poskytnout dětem více možností v péči, poznání a mazlení se zvířaty. A protože už jsem v té době pracovala asi 10 let ve školství, tak jsem to chtěla dopřát nejen svým, ale i ostatním dětem.
Měla jste k tomu hned příležitost?
Bohužel hned ne. Nestačilo pouze znát hodně dětí a pracovat s nimi, byla potřeba i vhodného zázemí pro chov zvířat.
Jak se to nakonec podařilo?
Byla to šťastná náhoda, že jsem v září 2012 nastoupila do práce jako učitelka přírodopisu na ZŠ Jílové. A zrovna v této škole o Zookoutku už uvažovala moje předcházející paní učitelka. Vědělo o tom a tento nápad podporovalo hlavně vedení školy.
Tak z čeho Zookoutek vznikl?
Začátkem září mně oslovila paní Záhorová, maminka prvňáčka naší školy, že by škole darovala andulku. Paní ředitelka školy souhlasila, že ji vezmeme, a za 14 dní jsem jí oznámila, že v Zookoutku už máme asi 50 zvířat.
Padesát!? Jaká zvířátka v Zookoutku chováte?
Máme korely, rýžovníky, andulky, morčata, králíky, křečky, oblovky, ale velký počet byl z důvodu chovu asi 10 pakobylek a 20 cvrčků.
Odkud máte zvířata?
Všechna zvířata jsou darovaná do Zookoutku žáky a rodiče školy.
Hlavní myšlenka projektu a jeho zaměření?
Hlavní myšlenka byla a je - poskytnout dětem příležitost přímého kontaktu se zvířaty, konkrétně naučit se o zvířata zodpovědně pečovat, mít možnost zvířata krmit, sledovat, pochovat, „vypůjčit“ si nějaké zvíře domu.
Pro koho je Zookoutek určen?
Protože je Zookoutek umístěn v prostorech ZŠ Jílové, je především pro žáky školy. Po telefonické dohodě a během dnů školy pro veřejnost je otevřen pro kohokoli. Bylo nám potěšením, že už jsme měli na návštěvě i dětí z MŠ v Jílovém a MC Permoníček.
Jak přijaly nápad děti?
Protože děti už o Zookoutku mluvily v minulém školním roce, tak si myslím, že na něj moc těšily. A jejich nadšení ze všeho, co bylo na začátku, mi přidalo ještě více síly a jistoty, že to, co děláme, je správné.
Navštěvují Zookoutek stále ty samé děti pravidelně, či je zájem dětí nestálý, nepravidelný?
Zookoutek je umístěn v prostorách pro 2. stupeň. Mám pocit, že na začátku tam byly více „průbojné“ děti hlavně ze 2. stupně. Postupně se tam objevovaly i ty „neprůbojné“. Ale občas je tam o přestávkách i příliš moc dětí.
A mají možnost mladší děti z 1. stupně se tam dostat?
Určitě, jak se o zvířatech ve škole mluvilo, tak postupně k nám začaly chodit i děti z 1.stupně. Zvířata jsou opravdu pro všechny. Dokonce máme na 1.stupni i svoje „filiálky“ – do některých tříd starší dětí darovaly křečka, oblovky, dokonce želvy.
Kdo se o zvířátka stará?
Celá péče je na dětech. Každá třída 2. stupně má „přiděleno“ 1 nebo 2 zvířátka. Mají rozpis služeb na každý pracovní den. V pátek dávají zvířatům více krmení. O prázdninách berou děti zvířata domů.
Učí se děti o zvířátka pečovat a případně, kdo a kdy je to učí?
Základní věcí, které jsou nejdůležitější v chovu, jsme dětem sdělily spolu s moji kolegyní, paní učitelkou Veronikou Beckovou. Hodně zkušeností z chovu děti si předávají navzájem, protože mnozí z nich mají zvířata doma. Na začátku školního roku žáci měli i hodně referátů o chovu zvířat.
Používáte zvířata ze Zookoutku i při svých hodinách přírodopisu?
Učit je třídu Hlodavci a Zajíci a neukázat dětem živá zvířata, která jsou ve škole, to bych ani nedokázala. Při tématu Hadi dokonce jsem poprvé v životě kvůli dětem držela v ruce Krajtu královskou.
Mohou se děti se zvířátky i vymazlit?
Zookoutek je otevřen celý den, mají možnost tam jít o přestávkách, během polední pauzy, po škole mladší s družinou, starší sami. Největší možnost mají děti, samozřejmě, pokud berou zvíře na prázdniny domu.
Stalo se něco, co Vám udělalo v souvislosti se ZOOkoutkem radost?
Radost mi dělá Zookoutek každý den, kdy vidím, že zvířata jsou v pořádku a je tam hodně dětí. Ale největší zážitek zatím byl, když se nám narodilo 5 křečků a objevili jsme asi 100 vajíček oblovek.
Měli jste z něčeho i smutek?
Ano, od začátku jsme počítali i s možnosti, že nějaké zvíře zemře. Bohužel jeden rýžovník zahynu na 4. den po darovaní škole. Bylo to dost smutné, žáci to brali dost vážně. Nakonec jsme to překonali statečně.
Máte další, nové plány do budoucna?
Ve škole se plánuje rekonstrukce, moc se těším na nové prostory, do kterých se dostane Zookoutek. Rádi bychom s dětmi i rozšířili naši sbírku zvířat. Moc by nás potěšily návštěvy dalších děti, aby příležitost přímého kontaktu využilo co nejvíce dětí.
Co byste uvedla na závěr?
Obrovské poděkování paní ředitelce PaedDr. Bc. Květě Trčkové za svolení založení Zookoutku a všem zaměstnancům ZŠ Jílové, kteří se podílejí na každodenní péči. Bez velké podpory učitelek, učitelů, vychovatelek ŠD, pana školníka, zaměstnanců jídelny a paní uklízeček, by děti neměly možnost tak krásného životního zážitku, spojeného se zvířaty.
Komu byste ještě chtěla poděkovat?
Chtěla bych ještě poděkovat MUDr. Petru Táborskému a studentce psychologie Adéle Mazancové za podporu při mém studiu Zooterapie.
A já velmi děkuji paní učitelce Mgr. Nině Ludvíkové za krásný rozhovor a paní ředitelce ZŠ Jílové - PaedDr. Bc. Květě Trčkové za ohromnou podporu Zookoutku.
Iv. Čermáková

Avalone - občanské sdružení a nestátní nezisková organizace - bylo schváleno a registrováno dne 14. 12. 2010 Ministerstvem vnitra České republiky.